MATERIAŁY EDUKACYJNE

 

MATERIAŁY EDUKACYJNE  NAUCZYCIELI

Tydzień: 12.04.- 16.04.2021.

ODDZIAŁ I 
Temat tygodnia: ,,Pstryczek elektryczek”

 

Poniedziałek 12.04.2021.

Wysłuchanie wiersza M. Strzałkowskiej

„ Niespodzianka

Mama poszła do sąsiadki,

By sąsiadce podlać kwiatki,

A tymczasem tata z Jankiem

Robią mamie niespodziankę.

–  Posprzątamy, pozmywamy

I odpocząć mamie damy!

Będzie fajnie!  A do tego

Przyrządzimy coś pysznego!

 

Ruszył tata, a Jaś za nim-

Najpierw światła powłączali,

Lampy, lampki i kinkiety

( jasno było, że o rety!)

Potem piece elektryczne

( pstryk! I ciepło- to praktyczne),

Telewizor duży, mały

( bo seriale dwa leciały),

Radio ( żeby im coś grało

I weselej się sprzątało)

 

Tata wstawił wielkie pranie

( z dodatkowym wirowaniem),

Po czym włączył dwie zmywarki

( żeby umyć cztery garnki),

Frytkownicę ( z fryteczkami),

I opiekacz ( z grzaneczkami),

I żelazko ( z nawilżaczem),

Zaś Jaś warczał odkurzaczem.

 

Grzmi muzyczka, ciepło, jasno…

Nagle – trach! I wszystko zgasło.

Wraca mama … Koniec świata!

– sprzątaliśmy… – zaczął tata,

Po czym cicho rzekł do Janka:

– Oj, nie wyszła niespodzianka…”

 

Proszę, żeby dzieci wskazały i nazwały urządzenia, o których była mowa w tekście. Proszę zwrócić uwagę na zagrożenie w czasie kontaktu wody z urządzeniem.

Zabawa dydaktyczna „ Magiczny worek”

Do worka należy włożyć : telefon, myszka do komputera, latarka, suszarka do włosów, kalkulator itp.

Proszę ustalić z dziećmi sposób zasilania: prąd płynący przez kabel, lub baterię.

Zabawy swobodne na świeżym powietrzu.

 

Wtorek 13.04.2021.

„ Pralka, odkurzacz lub tablet” – praca konstrukcyjna

Wspólne wykonanie makiety dowolnego urządzenia elektrycznego z różnych kartonów ( np. po telewizorze, laptopie, po butach). Będą potrzebne: nakrętki od butelek, folia aluminiowa, taśma klejąca, flamastry itd.

Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu, np. Berek- cukierek.

 

Środa 14.04.2021.

Jak powstaje tęcza? – wysłuchanie wiersza H. Ożogowskiej

„ Tęcza

Lśni na niebie tęcza,

Śliczna, kolorowa.

Pytają się dzieci:

–  Kto ją namalował?

Słonko malowało

Pędzelkiem ze złota.

Udała się słonku

Malarska robota.”

Praca plastyczna „ Kolory tęczy”

Malujemy farbami tęczę, zwracając uwagę na prawidłowy kierunek od lewej do prawej, tworząc łuki tęczy.

Zabawa ruchowa z paskami krepiny. Zawiązujemy dziecku na rękach kolorowe paski krepin. Następnie dziecko wykonuje różne ruchy rękami, a potem biega, obserwując wirujące paski.

 

Czwartek 15.04.2021.

Kwietniowa prognoza pogody – zabawa ruchowo- naśladowcza; wyszukiwanie gestodźwięków i ruchów pasujących do zjawisk atmosferycznych.

Dziecko eksperymentuje z dźwiękami i ruchami. Ma za zadanie za pomocą gestów i dźwięków pokazać różne kwietniowe zjawiska atmosferyczne, np. deszcz- kląskanie, burza- tupanie, wiatr- wachlowanie ręką, śnieg- klaskanie, tęcza- rysowanie półkola rękami w powietrzu nad głową. Kiedy gesty i dźwięki zostaną ustalone, rodzic zapowiada prognozę pogody, a dziecko pokazuje to.

Zabawy na świeżym powietrzu przy korzystaniu z urządzeń terenowych ( huśtawka, zjeżdżalnia, trampolina).

 

Piątek 16.04.2021.

Porządki w szafie. Proszę zachęcić dziecko do wykonania porządków w szafie. Zadaniem dziecka jest pogrupowanie rzeczy zimowych i letnich. Zimowe ubrania: czapki, szaliki, rękawiczki, kurtki, sweterki itp.  Rzeczy umieszczamy na górne półki w szafie. Natomiast ubrania, które nosimy wiosną i latem umieszczamy na niższych półkach. Proszę zwrócić uwagę na składanie i układanie ubrań.

Zabawy na świeżym powietrzu, spacer po najbliższej okolicy.

 

 

ODDZIAŁ II
Tydzień: 12.04.-16.04.2021
Temat tygodnia: „Odkrywamy świat”

 
Dzień dobry,
propozycje aktywności na środę:
1. Lew na wybiegu – zabawa z czworakowaniem realizowana metodą opowieści ruchowej.
Dzieci zamieniają się w lwy, które odpoczywają na wybiegu w zoo. Rodzic opisuje, co robi lew, a dzieci naśladują wykonywane przez niego czynności. 
 
Lew spał na skale, ale natrętna mucha gryzła go w nos. Lew próbował strącić ją łapą. Zrobił to raz, potem drugi, w końcu trzeci. Nic to jednak nie dało. Rozbudzony kot ziewnął potężnie, przygładził grzywę łapą i przeciągnął się leniwie, tak, jak to koty mają w zwyczaju. Jak? Ano tak: wyprostował przednie łapy i brodą próbował nakreślić w powietrzu kółko, kierując głowę najpierw w dół, potem w górę, żeby w końcu wrócić do pozycji, w której rozpoczynał przeciąganie. Później ugiął łapy i pochylił tułów do przodu. Wyciągnął szyję i prostując łapy, naciągnął cały grzbiet. Aż słychać było chrzęst kości w stawach. Po chwili strzepnął kurz z jednej tylnej łapy, a następnie z drugiej. Zakręcił lwią grzywą i ruszył przed siebie. Obszedł wybieg po okręgu najpierw w jedną stronę. Później zrobił to w drugą stronę. Rozejrzał się i zauważył gapiów, którzy uważnie przyglądali mu się zza krat. Zaryczał więc przeciągle. Spojrzał z pogardą na turystów i odwrócił się do nich ogonem. Wskoczył na lwią skałę i ułożył się wygodnie w słoneczku. „Bardzo się tym spacerem zmęczyłem” –pomyślał lew – „Najlepiej będzie, jeśli utnę sobie drzemkę”. I zasnął.
 
2. Zabawy z wykorzystaniem dostępnych w domu gier planszowych np. chińczyk, memory itp., które rozwijają m.in. logiczne myślenie oraz umiejętność godzenia się z porażką. 
 
3. Proponujemy, również zabawy, w które chętnie bawili się dziadkowie i rodzice np. pomidor, ciuciubabka, kapsle(przesuwanie patykiem lub w innym wariancie pstrykanie palcami – kapsla po napoju po wyznaczonym torze w taki sposób, aby nie wypadła za linię. Życzymy miłej zabawy 🙂
 
 
Dzień dobry,
propozycje aktywności na wtorek.
Dzieciaki sprawdzą się w roli detektywów 😉
1. Zabawa  ” ciepło – zimno „. Proszę ukryć w dowolnym miejscu jakiś nieduży przedmiot. Używając tylko słów ciepło lub zimno naprowadzamy dziecko tak, by ten przedmiot odnalazło.
2. Zagadki
3. Eksperyment ” Wędrująca woda „
Jak to się stało?
Miłego dnia.
 
 
 
Dzień dobry, w tym tygodniu zabawy do tematu kompleksowego  „Odkrywamy świat”. Zabawy na poniedziałek:
1. Słuchanie opowiadania MARTYNKA I ARKA NOEGO(link poniżej). Po wysłuchaniu opowiadania dzieci próbują odpowiedzieć na pytania:
Gdzie mama zostawiła Martynkę?
Dokąd Florek  zabrał Martynkę na spacer?
Jakie przygody spotkały  dzieci?
Dlaczego powinniśmy chronić zwierzęta? Skąd Florek czerpał wiedzę o tych wszystkich  zwierzętach?
Kim był Noe i dlaczego, według dzieci,  zasłużył na pomnik? 
 
 
2. Zabawa ruchowo – taneczna przy dźwiękach piosenki- dzieci poruszają się w rytm muzyki(link poniżej)
 
3. Zachęcamy dzieci do oglądania albumów, zdjęć, książek przyrodniczych przedstawiających zwierzęta. Podczas oglądania prosimy dziecko, aby nazwało zwierzęta, opisało ich wygląd i powiedziało w jakim środowisku żyją. 
 
Pozdrawiamy 🙂
 

 

ODDZIAŁ III
Temat tygodnia:   

 

Wykorzystujcie codzienne czynności do zabaw edukacyjnych, np.:

  • czytajcie w swoim otoczeniu litery, sylaby i wyrazy utworzone z poznanych liter,
  • odszukujcie literę „ż”, „Ż” na opakowaniach różnych produktów, w gazetach,
  • w czasie wyjść i zabaw starajcie się odszukiwać poznane litery oraz figury geometryczne,
  • układajcie przedmioty w kolejności rosnącej lub malejącej,
  • posługujcie się określeniami dotyczącymi porównywania wielkości: „większy”, „mniejszy”, „dłuższy”, „krótszy”, „wyższy”, „niższy”,
  • grupujcie, porządkujcie przedmioty znajdujące się w domu ze względu na jedną cechę,
  • przeliczajcie do 16 liczebnikami porządkowymi i głównymi.

 

Propozycje zabaw i zadań do wykonania:

Poniedziałek

  1. Zabawa kreatywna: przygotujcie dwie kartki w różnych kolorach. Na środku jednej napiszcie duży znak „+”, a na środku drugiej „–‘’ i dookoła znaków narysujcie piktogramy (rysunki) lub napiszcie rzeczy lub aktywności, które pozytywnie lub negatywnie wpływają na wasze samopoczucie. „Wypisujcie” wszystkie skojarzenia. Weźcie pod uwagę wykorzystanie urządzeń technicznych.
  2. Zabawa pantomimiczna: za pomocą ruchu, gestu i mimiki pokaż, w jaki sposób można świetnie spędzać czas bez urządzeń teleinformatycznych. Zaprezentuj np.:

– jak grasz w piłkę,

– jeździsz na rowerze,

– grasz w gry planszowe,

– rysujesz, malujesz.

  1. Praca plastyczna: przygotuj kredki i kartkę z bloku. Narysuj, w jaki sposób lubisz spędzać czas z rodziną. Po zakończonej pracy pokaż ją i opowiedz jednemu z domowników, co przedstawia rysunek. Staraj się wypowiadać pełnymi zdaniami.
  2. Gimnastyka: wskaż prawą i lewą rękę; wykonuj kolejne polecenia:

– stań prosto, podnieś prawą rękę i połóż ją sobie na czubku głowy,

– dotknij prawą ręką lewego kolana,

– lewą ręką dotknij palców prawej nogi,

– zegnij w kolanie prawą nogę i unieś ją do góry,

– połóż prawą rękę na lewym ramieniu, a lewą rękę na prawym,

– chwyć lewą dłonią za prawe ucho,

– wykonaj pięć skoków obunóż na boki, w prawą i w lewą stronę.

Wtorek

  1. Mowa: porozmawiajcie o tym, jakie informacje, treści przekazują nam programy i reklamy telewizyjne. Zastanówcie się, czy wszystko, co widzimy jest prawdą czy fikcją. Wyjaśnijcie słowo: fikcja. Porozmawiajcie też o swoich ulubionych programach telewizyjnych.
  2. Przygotowanie do czytania: przygotuj lalkę lub pluszaka i posłuchaj wypowiadanych przez rodzica słów. Jeśli usłyszysz w nich głoskę „ż”, podnieś zabawkę do góry, a jeśli nie będzie w wyrazie wskazanej głoski, to pozostaw ją na podłodze. Wskaż położenie głoski „ż” w wyrazie: na początku, w środku, na końcu.

Wyrazy: żaba, ząb, plaża, sok, żuk, leżak, myszka, żuraw, komputer, żelazo, bandaż

  1. Przyjrzyj się wielkiej „Ż” oraz małej „ż” Zwróć uwagę na różnicę i podobieństwa w wyglądzie liter,( litera Z,z). Otocz pętlami wszystkie „ż”,(karta pracy).
  2. Przygotowanie do czytania: zaproś dorosłego domownika i pobawcie się w literowy pociąg. Słuchaj kolejnych głosek wypowiadanych przez rodzica i odszukaj w domu przedmioty zaczynające się wskazaną głoską. Rzeczy ustawiaj jedną za drugą, by stworzyły głoskowy pociąg. Po ułożeniu wszystkich przedmiotów jeszcze raz nazwij po kolei przedmioty i głośno powiedz głoski rozpoczynające ich nazwy.

Przykładowy pociąg: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, Ł, M, N, O, P, R, S, T, U, W, Z, Ż.

Środa

  1. Zagadki dotykowe: zasłoń sobie oczy za pomocą chustki lub szalika i rozpoznaj za pomocą dotyku kilka przedmiotów teleinformatycznych (myszkę, telefon, laptop, tablet, klawiaturę, słuchawki). Dotykaj przedmiotów z zasłoniętymi oczami, opisuj, co czujesz i odgadnij, co to za przedmiot.
  2. Mowa: wyszukajcie w intrenecie ilustracje różnych robotów, dowiedzcie się , w jaki sposób są wykorzystywane na co dzień; porozmawiajcie o swoich skojarzeniach.
  3. Zabawa naśladowcza: poruszajcie się jak roboty. Po woli podnoście ręce, róbcie przerwy między każdym krokiem. Wykonujcie kanciaste ruchy do przodu i do tyłu.
  4. Praca techniczno-plastyczna: wykonaj robota z materiałów wtórnych. Przygotuj pudełka po herbacie, po butach, zakrętki od butelek, słoików, butelki plastikowe, talerzyki papierowe, rolki po papierze, kubeczki, foremki po jajkach, błyszczące papierki. Nazwij figurę geometryczną, jaką przypomina każdy przedmiot (koło, kwadrat, prostokąt i trójkąt). Następnie wybierz materiały, z których zbudujesz robota. Poproś rodzica o pomoc w łączeniu poszczególnych elementów.

Czwartek

  1. Ćwiczenie przygotowujące do czytania: usiądźcie naprzeciwko siebie przy stole. Jedna osoba bierze dowolny przedmiot do ręki i przesuwa go powoli raz w prawo, raz w lewo na wysokości oczu, a druga osoba, siedząc nieruchomo, wodzi za nim wzrokiem. Po chwili zamieńcie się rolami.
  2. Zabawa matematyczna: przygotuj 6 kółek o różnej wielkości (spodków, talerzy, podstawek itd.), 5 prostokątów i tyle samo kwadratów. Posegreguj je, żeby w każdej grupie były te same figury. Następnie ułóż je według wielkości: koła od największego do najmniejszego, kwadraty oraz prostokąty od najmniejszego do największego.

Spróbuj s ułożyć robota z wszystkich zgromadzonych figur.

  1. Gra logiczna: zagrajcie w kółko i krzyżyk. Zaproś domownika do gry i poznaj jej zasady.

Na kartce narysujcie planszę do powszechnie znanej wersji; stawiajcie na zmianę kółko

i krzyżyk. Osoba, która jako pierwsza wstawi w jednej linii: pionowej, poziomej lub skośnej trzy kółka lub krzyżyki, wygrywa.

  1. Gimnastyka: powtórz ćwiczenia z poniedziałku.

Piątek

  1. Zabawa badawcza: zabawa z magnesami. Przygotuj dostępne w domu magnesy, np.:

z lodówki, z serków, klocków, i przysuwaj je do różnych przedmiotów. Sprawdź, które z nich się „przyklejają” – przyciągają, a które nie reagują na magnes. Obserwuj uważnie i podziel się swoimi spostrzeżeniami z rodzicem.

  1. Zabawa matematyczna: zgromadźcie kilka przedmiotów i porównajcie ich wielkość, posługując się określeniami: „większy”, „mniejszy”, „dłuższy”, „krótszy”, „wyższy”, „niższy”,
  2. Zabawa ruchowa przy piosence: posłuchaj dowolnej piosenki o robocie; spróbuj nauczyć się jej refrenu; zaimprowizuj taniec robota przy utworze muzycznym.
  3. Przygotowanie do czytania: wytnij z gazety po jednej znanej literze i wrzuć je do pudełka lub woreczka. Losuj literę i wskazuj w pokoju przedmiot, którego nazwa zaczyna się głoską odpowiadającą wylosowanemu znakowi, np.: m – maska, a – awokado, d – dywan, k – komin, ż – żaba, z – zasłona. Wylosowane litery odkładaj i nie wrzucaj ich z powrotem. Do zabawy możesz zaprosić kogoś bliskiego, losujcie litery na zmianę i przyznajcie sobie punkty za każdą trafną odpowiedź.
  4. Wybierzcie się na spacer.

Literka Ż

 

ODDZIAŁ IV 
Tydzień: 12.04.-16.04.2021
Temat tygodnia: ,,Ach, ta pogoda”

 

Dziecko rozwinie umiejętności obserwowania pogody. Dostrzeże zmiany zachodzące w przyrodzie. Nazwie zjawiska pogodowe: pogoda słoneczna, deszczowa, burzowa, zachmurzenie, nauczy się symboli, za pomocą których opisuje się pogodę. Poćwiczy aktywne słuchanie poprzez udostępnione słuchowiska, bajki i filmy. Rozwiąże proste zadania matematyczne, przeliczy, porówna i uporządkuje zbiory. Utrwali poznane cyfry oraz poćwiczy logiczne myślenie, spostrzegawczość i umiejętność przeliczania.  Nauczy się lub posłucha kilku tematycznych piosenek . Będzie miało również możliwość stworzenia prac plastycznych, rozwiązywania łamigłówek i quizów tematycznych związanych z obserwacjami pogodowymi.

 

Dopasuj

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/01/marcowapogoda2.jpg

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/01/marcowapogoda3-1.jpg

 

Rysuj po śladzie

http://bystredziecko.pl/karty-pracy/szlaczki/szlaczki-l-1.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/wiosna2-1.jpg

http://bystredziecko.pl/karty-pracy/grafomotoryka/grafomotoryka-wiosna.pdf

 

Pokoloruj

https://www.kolorowankionline.net/tecza

 

Obejrzyj film

https://www.youtube.com/watch?v=staX3SFwKz8

https://www.youtube.com/watch?v=HitVp5Qwy5c

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,zabawy-z-wiatrem,51340

https://vod.tvp.pl/video/dlaczego-po-co-jak,wlosy-ogony-filmy-animowane,3697374

https://scholaris.pl/zasob/103615

https://vod.tvp.pl/video/margolcia-i-mis-zapraszaja-dzis,boimy-sie-burzy,32989845

 

Posłuchaj

https://scholaris.pl/zasob/103622?eid[]=POCZ&sid[]=PRZYR2&bid=0&iid=0&query=pogoda&api=

https://vod.tvp.pl/video/czytanie-przed-spaniem,teczowy-domek-slimaka,25250567

 

Zagadki

https://www.youtube.com/watch?v=Brw0UwYHIYg

 

Zrób to sam

https://www.youtube.com/watch?v=928PGLsReSM

https://www.youtube.com/watch?v=ygLdnZb5IfE&t=19s

 

Policz

http://bystredziecko.pl/karty-pracy/matematyka/dodawanie/dodawanie-10-tecza-013-kolor.pdf

https://scholaris.pl/resources/run/id/102208

https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/6f9a0e41b8f9f93952185c60f07638bc_/index.html

 

Śpiewaj z innymi

https://www.youtube.com/watch?v=7G7SqRUrz6Q

https://www.youtube.com/watch?v=L3QdGJA7T4A

 

Ćwiczenia

https://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE

 

12.04.2021 Obserwujemy pogodę

  1. „Deszczowa wiosna” – praca plastyczna, malowanie akwarelami.

Dziecko zwilża wodą za pomocą pędzelka kartkę z bloku technicznego, następnie na mokrej powierzchni maluje proste wiosenne obrazki, np. drzewa, kwiaty. Kolory będą się ze sobą zlewać i łączyć, tworząc ciekawe wzory. Odbiorca, patrząc na dzieło, będzie miał wrażenie, że ogląda świat zza mokrej szyby. Po wysuszeniu praca będzie miała delikatne barwy.

  1. Zabawa ruchowo-ortofoniczna: ustalcie miejsce, w którym będziecie się chronić przed deszczem. Następnie poruszajcie się swobodnie po pokoju, oddychajcie głęboko. Na hasło: Deszcz – biegnijcie na wyznaczone miejsce i naśladujcie odgłos spadających kropel, mówiąc: kap, kap. Na słowo: Burza – naśladujcie odgłosy grzmotu i szum wiatru: Szszsz, szsz. Powtarzajcie fragmenty zabawy w różnej kolejności.
  2. Karta pracy: wykonaj zadania na s. 52. (KP5.3 s. 52.)
  3. Zabawa dydaktyczna: przygotuj tygodniowy kalendarz pogody. Wypchnij go z wyprawki

ze s. 81 i porozmawiaj z rodzicem o zasadach jego działania. Spróbuj odczytać dni tygodnia

i wyjaśnij poszczególne symbole obserwowanych zjawisk pogodowych oraz odpowiedni ubiór na każdy dzień. Ustal z rodzicem dogodny czas obserwacji oraz miejsce jego zawieszenia. Codziennie notuj swoje spostrzeżenia. Zacznij od dziś. (W. s. 81)

  1. Ćwiczenia gimnastyczne: zaproś rodzica lub domownika do jednego z ćwiczeń, przygotuj wstążkę lub sznurek o długości ok. 1 metra.

– Stańcie naprzeciwko siebie; wyciągnijcie do siebie skrzyżowane ręce i złapcie się dłońmi, tworząc wiatraczek. Wirujcie raz w prawą, a raz w lewą stronę.

– Połóż wstążkę na podłodze i ułóż z niej okrąg, następnie wejdź do środka i stań na jednej nodze, a drugą unieś i wyciągniętymi do przodu palcami stopy rysuj promienie słońca od brzegu wstążki na zewnątrz.

– Wskakuj do szarfy i wyskakuj z niej na jednej nodze; po pięciu powtórzeniach zmień nogę.

– Przeskocz przez szarfę jak przez kałużę; ćwiczenie powtórz kilka razy.

– Trzymaj jedną ręką krepinę lub wstążkę i dmuchaj na nią z różnym natężeniem: mocniej i lżej, na przemian.

http://flipbook.nowaera.pl/dokumenty/Flipbook/Dzieciaki-w-akcji-pieciolatek-cz-3_[karty_pracy][pr_2018]/#p=52

 

13.04.2021 Jaka może być pogoda

  1. Mowa: zamknij oczy i wysłuchaj opowiadania relaksacyjnego czytanego przez rodzica

o wiośnie . Następnie przekształcie podaną treść i ułóżcie krótkie opowiadanie o innej porze roku, np. tej ulubionej.

Opowiadanie relaksacyjne o wiośnie

Idziesz powoli, rozglądasz się. Wiosna zagościła już na dobre. Motyl frunie między kolorowymi kwiatami, a trawa zazieleniła się na łące. Między drzewami przebłyskują promienie słońca. Delikatnie muskają skórę. Bezchmurne niebo zachwyca swoim kolorem, a delikatny wietrzyk lekko porusza włosami. Oddychasz równo, spokojnie, słuchasz śpiewu ptaków. W oddali słyszysz, jak spływa strumień. Delikatnie prześlizguje się między kamieniami. Woda pluszcze. Siadasz pod drzewem. Na niebie pojawił się obłoczek. Patrzysz, jak płynie. Powoli zaczyna padać deszcz… kap, kap, kap. Delikatne krople spadają na trawę, kwiaty. Wystawiasz rękę… deszcz spływa po Twojej dłoni. Słyszysz delikatny szum wiatru. Wychodzi słońce. Motyle wracają nad łąkę. Wstajesz i idziesz do domu. Czujesz się wypoczęty.

  1. Wprawki dramowe: pokaż ruchem, gestem i mimiką prostą scenkę:

– pokaż, jak się będziesz zachowywać, gdy złapie cię ulewa,

– pokaż, co będziesz robić w słoneczny, ciepły  jesienny dzień,

– zademonstruj, w co będziesz się bawić w słoneczny, mroźny dzień,

– pokaż, jak należy się zachować, kiedy nadchodzi letnia burza.

  1. Karta pracy: obejrzyj ilustracje i powiedz, co na nich nie pasuje, nazwij pory roku. Podczas opisu używaj określeń dotyczących orientacji w przestrzeni: nad, na górze, pod, na dole, między, z boku. Wskazuj niepasujące, żartobliwe elementy na obrazkach i je zaznaczaj. (KP5.3 s. 53)
  2. Zabawa kreatywna: weź ołówek i podziel kartkę z bloku na 4 części. Poproś rodzica, żeby

w każdej z nich napisał drukowanymi literami nazwę jednej z pór roku. Następnie wspólnie narysujcie symbole zjawisk pogodowych (podobne do tych ze s. 53), które można obserwować w danej porze roku.

  1. Zabawa ruchowa przy muzyce: posłuchaj dowolnej piosenki o kwietniowej/wiosennej pogodzie; spróbuj nauczyć się jej refrenu i ułożyć własny, prosty układ taneczny z chustką lub paskiem krepiny.

http://flipbook.nowaera.pl/dokumenty/Flipbook/Dzieciaki-w-akcji-pieciolatek-cz-3_[karty_pracy][pr_2018]/#p=52

 

14.04.2021 Pogoda może nas zaskakiwać

  1. Zabawa słowna: układajcie dla siebie nawzajem zagadki o zjawiskach pogodowych. Określajcie ich charakterystyczne cechy, tak by naprowadzić odgadującego na prawidłową odpowiedź.
  2. Mowa: obejrzyjcie w internecie profesjonalną prognozę pogody dla Polski i wskażcie zjawiska pogodowe, które się w niej pojawiły. Wyjaśnijcie, czym zajmuje się synoptyk, a czym meteorolog. Spróbuj przedstawić własną prognozę pogody na najbliższy dzień.
  3. Karta pracy: obejrzyj i opowiedz historyjkę obrazkową (s. 54). Używaj określeń: najpierw, potem, wreszcie, na końcu. Przedstaw własne zakończenie i je narysuj. Dokończ rysować wzór na dole strony. (KP5.3 s. 54)
  4. Zabawa badawcza: zaobserwuj, w jaki sposób tworzą się chmury. Poproś dorosłego

o przeprowadzenie doświadczenia, zachowaj ostrożność. Po zakończeniu eksperymentu opowiedz jego poszczególne elementy, spróbuj wyciągnąć wnioski.

Doświadczenie wykonywane przez osobę dorosłą: Do czajnika elektrycznego wlej zimną wodę i ją zagotuj. Następnie przelej ją do szklanej miski. Połóż na misce z gorącą wodą ostrożnie talerzyk z kilkoma kawałkami lodu. Para wodna wydobywająca się z ogrzanej wody zetknie się z zimnym powietrzem i utworzy się chmura. Będzie lepiej widoczna, gdy zasłony będą zasłonięte, a dziecko poświeci na miskę latarką.

Wniosek: Chmury to zbiory bardzo małych kropelek wody lub kryształków lodu – tak lekkich, że unoszą się w powietrzu. Powstają, gdy ogrzane, wilgotne powietrze, wznosząc, ochładza się, a para ulega skropleniu tak jak w doświadczeniu.

  1. Karta pracy: obejrzyj ilustracje i wykonaj zadanie na s. 55. (KP5.3 s. 55)

http://flipbook.nowaera.pl/dokumenty/Flipbook/Dzieciaki-w-akcji-pieciolatek-cz-3_[karty_pracy][pr_2018]/#p=52

 

15.04.2021 Ciekawe zjawiska pogodowe

  1. Ćwiczenie logopedyczne: usiądźcie naprzeciwko siebie przy stole. Połóżcie serwetkę lub pociętą krepinę i spróbujcie dmuchać na nią w taki sposób, żeby się poruszała lub nawet unosiła.
  2. Wiersz: posłuchaj wiersza „Wietrzyk, wiatr, wicher” J. Kulmowej i powiedz:

– O czym jest wiersz?

– Jakie szumiące wyrazy zapamiętałeś?

– A może znacie jeszcze inne wyrazy, w których słychać wiatr?

Posłuchaj ciekawostek: Wiatr jest jednym ze zjawisk pogody. Tworzy się, gdy powietrze nagrzeje się w sposób nierównomierny. Różnice temperatur powietrza ciepłego i zimnego powoduje ruch, czyli powstawanie wiatru. Może być delikatny albo gwałtowny. Od siły wiatru zależy jego nazwa: delikatna bryza znad morza, gwałtowny halny w górach.

Wiosenny wietrzyk

Mały wietrzyk wiosenny

ledwie w drzewach zaszumi,

ledwie w krzakach zamruczy,

jeszcze gwizdać nie umie,

jeszcze się uczy.

Znalazł szczerbę w płocie – zaświstał.

Znalazł listki – zapiał na listkach.

Czasem w suchych gałęziach zatrzeszczy.

Czasem nuci, gdy zagra mu deszczyk.

Albo szemrze w zeszłorocznej trawie.

Albo szepcze tak, że milczy prawie.

Ludzie mówią wtedy: nie ma wietrzyka.

A on jest.

Tylko słucha słowika.

 

  1. Zabawa badawcza: przygotuj wysoką szklankę, wodę gazowaną, sól i łyżkę.

Do wysokiej szklanki wlej wodę gazowaną do narysowanej przez rodzica kreski (2/3 objętości szklanki). Następnie energicznie pomieszaj, wsypując trochę soli. Powstaną pęcherzyki, które uformują tornado. Opisz, co zaobserwowałeś, a następnie posłuchaj wyjaśnienia rodzica.

Wniosek: tornado powstaje z chmury burzowej, ciepłe powietrze wznosi się z bardzo dużą prędkością, w dół schodzi chłodne i  tworzy się wirujący lej.

  1. Zabawa matematyczna: przygotuj po jednym pasku papieru w kolorze: czerwonym, pomarańczowym, żółtym, zielonym, niebieskim, granatowym, fioletowym. Dowiedz się, jak układają się barwy w tęczy i je odpowiednio skomponuj. Następnie nazywaj kolory i używając liczebników porządkowych: pierwszy, drugi, czwarty, określ ich miejsce.
  2. Karta pracy: dowiedz się, kiedy powstaje tęcza, a następnie wykonaj zadania na s. 56. (KP5.3 s. 56)

http://flipbook.nowaera.pl/dokumenty/Flipbook/Dzieciaki-w-akcji-pieciolatek-cz-3_[karty_pracy][pr_2018]/#p=52

 

16.04.2021 Dzień zagadek

  1. Mowa: opowiedz o codziennych obserwacjach pogody na podstawie założonego

w poniedziałek kalendarza. Zwróć uwagę na przewagę określonych zjawisk oraz ich powtarzalność.

  1. Przygotowanie do czytania: narysuj pięć symboli zjawisk pogodowych: słońce, deszcz, chmura, ulewa, burza. Powiedz głośno te słowa, podziel je na sylaby i określ, ile jest ich

w każdym wyrazie. Następnie słuchaj, jak rodzic wypowiada słowa sylabami: słoń – ce, deszcz, chmu – ra, u – le -wa, bu – rza, i wskazuj palcem na odpowiedni symbol.

  1. Zabawa matematyczna: przygotuj cztery pojemniki lub tacki z kredkami lub klockami.

W pierwszym umieść 12 liczmanów symbolizujących kropelki. Do następnych włóż taką liczbę elementów, by w każdym kolejnym było o jeden element więcej. Na końcu przelicz kredki/klocki w każdym pojemniku.

  1. Zabawa logopedyczna: usiądź przed lustrem, obserwuj swoje odbicie i wykonuj ćwiczenia:

– naśladuj szum wiatru: szszszszsz,

– krótko wymawiaj głoskę sz, sz, sz,

– powtarzaj sylaby: szsza, szsze, szszo, szszu, szszy, aszsz, eszsz, oszsz, uszsz, yszsz.

  1. Gimnastyka: powtórz ćwiczenia z poniedziałku.

http://flipbook.nowaera.pl/dokumenty/Flipbook/Dzieciaki-w-akcji-pieciolatek-cz-3_[karty_pracy][pr_2018]/#p=52

 

 

ODDZIAŁ V

Poniedziałek 12.04.2021

  1. Mowa: wiosenne kwiaty. Podaj nazwy kwiatów rozpoczynających się daną literą: „s” jak … (sasanka), „p” jak… (przebiśnieg), „h” jak… (hiacynt), „b” jak…(bratek), „k” jak… (konwalia). Powtarzajcie kilka razy nazwy wiosennych kwiatów, wysłuchując jaka głoska jest na końcu; można podzielić nazwy na sylaby i głoski.
  2. Plastyka: „Konwaliowy bukiecik” – kolejne etapy wykonania pracy:

– malowanie tacki niebieskim kolorem – tło obrazka;

– pomalowanie połówek makaronu w kształcie kokardek białą farbą;

– w czasie schnięcia pomalowanych elementów rysowanie długich liści konwaliowych i łodyżki na zielonym papierze (można skorzystać z szablonu do obrysowania);

– wycinanie liści i łodyżek po narysowanym konturze;

– przyklejanie łodyżek do tacki i dwóch liści po obu stronach łodyżki; 

– układanie kielichów konwalii z makaronu wzdłuż łodyżki i przyklejanie wikolem;

– pozostawienie prac na stolikach, aby klej dobrze związał i wysechł.

 https://dzieciakiwdomu.pl/2015/03/konwalie-kreatywnie.html

  1. Matematyka: wykonaj zadania w „Kartach pracy”, rozwiąż działania matematyczne – dodawanie i odejmowanie w zakresie 10. (KP3 s. 72–73, zdjęcie)
  2. Gimnastyka: wyznacz na podłodze linię startu i mety, rywalizuj z rodzicami w wyścigach:

– wyścig nr 1: toczenie piłki po podłodze,

– wyścig nr 2: przechodzenie stopa za stopą,

– wyścig nr 3: skoki na jednej nodze. Dla utrudnienia możecie ustawić slalom

  1. z zabawek.

 

Wtorek 13.04.2021

 

  1. Zakładanie hodowli: załóż z pomocą rodziców hodowlę rzeżuchy.

Będą potrzebne: nasiona rzeżuchy, słoiczki, papierowe ręczniki, plastikowe talerzyki, woda. Zalej w słoiczku nasiona rzeżuchy na kilka minut wodą, aby napęczniały, wyłóż talerzyk kilkoma warstwami ręcznika papierowego i zwilż je wodą, łyżką nakładaj na nie napęczniałe nasiona rzeżuchy. Pielęgnuj i obserwuj swoją hodowlę. Pamiętaj, że rzeżucha jest bardzo zdrowa, gdy urośnie, możesz dodać ją do wiosennych kanapek.

  1. Mowa: naucz się na pamięć wiersza J. Brzechwy „Przyjście wiosny”.
  2. Plastyka: wykonaj portret Pani Wiosny dowolną techniką plastyczną.

       Zabawy na dworze: wybierz się z rodzicami na przejażdżkę na hulajnodze lub zorganizujcie       zawody np. jazda na czas, jazda po wyznaczonym torze, jazda slalomem.

 

Środa 14.04.2021

  1. Zagadki słuchowe: odgadnij zagadki przeczytane przez mamę lub tatę. Narysuj rozwiązania zagadek na małych kartkach.
  2. Emocje: bierz do ręki kolejno narysowane obrazki, opisz, jakie uczucia wywołuje

w Tobie taka pogoda, z czym Ci się kojarzy, na co masz wtedy ochotę.

  1. Wiersz: posłuchaj wiersza B. Formy „Kapryśna pogoda” (wiersz poniżej). Opowiedz rodzicom, o czym był wiersz. Opisz pogodę w poszczególnych porach roku.
  2. Karty pracy: wykonaj zadania na s. 74─ (KP6.3. s. 74─75, zdjęcie)
  3. Kalendarz pogody: narysuj na dużej kartce tabelę (3 kolumny, 5 wierszy; przykład poniżej), to będzie Twój kalendarz pogody. W pierwszej kolumnie zapisz z pomocą rodzica daty i dni tygodnia, rozpoczynając od dziś do piątku (5 dni). W środkowej kolumnie będziesz codziennie rysować symbole pogodowe, odpowiadające pogodzie, którą zaobserwujesz danego dnia przez okno lub podczas spaceru.

W ostatniej kolumnie narysuj buźkę odzwierciedlającą Twój nastrój danego dnia. Wypełnij kalendarz pogody na dziś.

 

Czwartek 15.04.2021

  1. Mowa: Czy znasz przysłowia związane z wiosną? Jeśli nie, zapytaj o nie rodziców. Spróbuj wyjaśnić ich znaczenie. (W marcu jak w garncu, Kwiecień-plecień bo przeplata: trochę zimy trochę lata, Majowa Zofija bzy nam rozwija).

Powtarzaj przysłowia raz głośno, raz cicho, raz na siedząco, raz na stojąco, raz na leżąco, raz niskim głosem, raz wysokim głosem, z podziałem słów na sylaby

i wyklaskiwaniem sylab. Wymień wiosenne miesiące.

  1. Opowiadanie: posłuchaj opowiadania L. Krzemienieckiej „O marcu, pannie Juliannie i o ptaszku” (tekst poniżej). Powiedz: Jaka była pogoda, gdy Julianna wybrała się na spacer? Czy jej spacer był udany? Dlaczego? Co to znaczy „ubierać się na cebulkę”?
  2. Prognoza pogody: obejrzyj prognozę pogody w telewizji lub internecie. Zastanów się, czy jest ona przydatna w codziennym życiu. Jak możemy wykorzystać informacje usłyszane w prognozie pogody? Przygotuj i zaprezentuj rodzicom własną prognozę pogody na kolejny dzień.
  3. Karta pracy: wykonaj zadania na s. 76─ (KP6.3 s.76─77, zdjęcie)
  4. Gimnastyka:

─ ćwiczenie mięśni brzucha: połóż się na plecach, ugnij nogi, stopy oprzyj

o podłogę, połóż piłkę (lub zwinięty kocyk) na brzuchu w okolicy pępka, unosząc nogi, przyciskaj mocno piłkę udami do brzucha, ćwiczenie powtórz 10 razy;

─ ćwiczenie mięśni stóp: rozrzuć na podłodze 10 skarpetek, bosymi palcami stóp, na zmianę prawej i lewej, podnoś skarpetki i wrzucaj do koszyka lub miski, 

─ ćwiczenie równowagi: połóż sobie książkę na głowie i przejdź trzy razy wzdłuż pokoju tak, aby nie spadła, na zakończenie wykonaj trzy przysiady, cały czas masz książkę na głowie.

  1. Kalendarz pogody: pamiętaj, aby uzupełnić, przygotowany wczoraj, kalendarz pogody.

 

Piątek 16.04.2021

 

  1. Zabawa: wytnij z papieru dużą sylwetę kropli wody. Zaproś do zabawy wszystkich domowników. Będą Ci jeszcze potrzebne klamerki do bielizny, tyle, ilu będzie uczestników zabawy. Siadacie na dywanie, przekazujecie sobie kropelkę przy pomocy klamerek. Zadanie możecie wykonywać przy muzyce, a tempo podawania dostosować do rytmu utworu. Po kilku okrążeniach przełóżcie klamerki do drugiej ręki i kontynuujcie zabawę.
  2. Mowa: podaj pozytywną i negatywną rolę deszczu. Do czego jest nam potrzebny deszcz? Jakie mogą być skutki braku deszczu? Porozmawiaj o swoich spostrzeżeniach z rodzicami.
  3. Czytanie: poproś każdego domownika o podanie 5 liter i odszukaj je w dowolnej książce lub gazecie. Wymyśl słowa, które rozpoczynają się tymi literami.
  4. Karty pracy: wykonaj zadania na s. 78─ (KP6.3 s.78─79)
  5. Zabawa taneczna: poproś rodziców o włączenie melodii filmowej „Deszczowa piosenka” („Singing in the Rain”, do znalezienia w internecie ), weź parasolkę

i wymyśl układ taneczny do tej melodii.

  1. Obserwacje przyrodnicze: wybierzcie się na spacer, obserwuj pąki na drzewach, nasłuchuj śpiewu ptaków. Pamiętaj o uzupełnieniu kalendarza pogody po powrocie.

 

Zagadki

Ciepło z zimnem się zmówiło,

srebrne frędzle zawiesiło,

Kiedy ostry mróz przeminie,

w słońcu woda z dachu spłynie.

(sopel)

 

Co to za ogrodnik?

Konewki nie miewa, a podlewa kwiaty i drzewa.

(deszcz)

 

Nie widać nic od samego rana,

Ziemia jest jakby mlekiem oblana.

Lecz nie martwice się, to nie szkodzi,

Bo słońce wróci za kilka godzin.

(mgła)

 

Gdy wczesnym rankiem na łące się znajdziesz,

może te perły w trawie odnajdziesz.

(rosa)

 

Pada z góry, z czarnej chmury

nie śnieg, nie deszcz,

W słońcu promieniach

w wodę się zmienia.

Co to jest, czy wiesz?

(grad)

Dom pszczół i Ewa, to będzie…

(ulewa)

 

Kiedy leci – nic nie gada,

Cicho i ostrożnie siada.

Lecz o wiośnie, kiedy znika,

To dopiero szum, muzyka.

(śnieg)

 

Huczy, świszczy, leci w pole,

Czyni w koło swe swawole,

zrywa ludziom kapelusze

i wykręca parasole.

(wiatr)

Źródło: J. Stec, „Zagadki dla najmłodszych”, M.A.C. S.A. Oficyna Wydawnicza i Fonograficzna, Kielce 1995

 

Kapryśna pogoda 

Siedzi natura i myśli sobie.

Och, ja tu zaraz porządek zrobię.

Wnet pory roku do niej przygnały

i różne aury zaplanowały.

 

Właśnie jest wiosna, wietrzyk powiewa,

słoneczko coraz mocnej przygrzewa.

Często śnieg z deszczem i grad popada,

jednak dni ciepłych znaczna przewaga.

Lato przychodzi zaraz po wiośnie.

Wszyscy witają lato radośnie.

 

Czyściutkie niebo, upały duże

zachody słońca i groźne burze.

Razem z jesienią ulewne deszcze.

Mgły wczesnym rankiem, przymrozki pierwsze.

Coraz mniej ciepła, smutno, ponuro,

słońce ukryte ciągle za chmurą.

 

A kiedy zima sroga przybędzie,

lekki, puszysty śnieg sypać będzie.

Siarczyste mrozy, śnieżne zamiecie,

będą panować wtedy na świecie.

Bożena Forma

 

Dom pod słońcem

Dawno, dawno temu świat był bardzo dobry. Pełen radości, miłości i przyjaźni, lecz ludzie zaczęli zapominać, co to uśmiech, dobre słowo, braterstwo. Patrzyło na ten świat słońce: piękne, złote i ciepłe. Pewnego dnia postanowiło ukarać ludzi za zło, które wyrządzili sobie nawzajem. Powiedziało: – Mam was dość, żyjecie dzięki mnie, to ja wam daję siłę i chęć do życia, lecz wy tego nie wykorzystujecie dobrze. Zgasnę więc. I tak się stało. Na świecie zapanowała ciemność. Źli ludzie cieszyli się. Radowali się, mówiąc: – Bardzo dobrze się stało, po co nam ten maruda. Zaczęli żyć bez słońca, lecz nagle okazało się, że z powierzchni ziemi zniknęły rośliny (one nie mogą żyć bez słońca), potem zwierzęta (one nie mogą żyć bez roślin). Ludzie pozostali sami, głodni i zmarznięci. Cieszyły ich tylko wspomnienia o słońcu, jego cieple i radości, jaką ze sobą niosło. Znaleźli się wśród ludzi mędrcy, którzy postanowili, że będą tacy jak chciało słońce: mili, dobrzy, prawi. A ponieważ nie tylko zło bywa zaraźliwe, ale dobro też, powoli cały świat stawał się dobry. Ludzie zaczęli mieć nadzieję, znowu zaczęli wierzyć w dobro. Stworzyli wielki dom oparty na współczuciu, miłości, zaufaniu i braterstwie. Dziwny był ten dom, bo bez dachu, który chroniłby od zimna. Ludzie zaczęli błagać słońce: – Zostań naszym dachem, ciepłym i radosnym. I tak się stało. Słońce znowu zaświeciło. Przykryło dom ludzkości gorącą, wesołą tarczą dającą chęć do życia ludziom, roślinom i zwierzętom.

Justyna Martynowska

Źródło: Justyna Martynowska „Dom pod słońcem”. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2002

 

O marcu, pannie Juliannie i o ptaszku

Zbudził raz marzec pannę Juliannę. – Spójrz, jak słoneczko błyszczy poranne! Idźże czym prędzej na spacer miły, już wszystkie panny to uczyniły. Pyta Julianna tuż przed okienkiem. – A jaką marcu, wziąć mam sukienkę? – Weź tę leciutką, tę w kwiatki zwiewną, pogoda ładna będzie na pewno. I kapelusik ten z różyczkami. I pantofelki – te z dziureczkami. Biegnie Julisia wesoła taka, zdejmuje lekką suknię z wieszaka. Bierze kapelusz pełen różyczek. Frr… już wybiegła. Mknie przez uliczkę i myśli sobie: Pójdę w aleje, już się tam wiosna na drzewach śmieje. Lecz psotnik marzec pannę dogania, chmurami szybko niebo zasłania, zerwał się wiatr i deszcz chlusnął z cebra. Panna Julianna narobi krzyku: – Ej psotny marcu, psotny deszczyku! – Mój kapelusik, on nie na deszcze! I frr… pobiegła przebrać się jeszcze. Wzięła parasol, czapkę na słoty.  – Na nic mi teraz marcowe psoty! Lecz marzec psotnik pannę dogania. Szepnął coś słonku, bo się wyłania i tak przygrzewa, i tak przypieka. Z panny pot spływa, panna narzeka: – Ej, nie na słońce grube ubiory. Ależ ten marzec do psoty skory! Miesza jak w garncu słońce i deszcze. Pójdę się chyba przebrać raz jeszcze. Znów się przebrała, biegnie z podwórka. Ujrzał ją ptaszek, ten w szarych piórkach, i ćwierknął głośno: – Dziwię się pannie, że piórka zmienia tak nieustannie. Ja, kiedy deszczyk mam na ogonku, wysycham sobie w marcowym słonku.

Lucyna Krzemieniecka

Źródło: Lucyna Krzemieniecka, „O marcu, pannie Juliannie i o ptaszku”

 

 

ODDZIAŁ VI 
Tydzień: 12.04.-16.04.2021
Temat tygodnia: „Obserwujemy pogodę.”

 

Dzień 1 „Ach, ta pogoda – co to takiego?”

 W tym tygodniu wykorzystujcie codzienne czynności do zabaw edukacyjnych, np.:

  • Podczas pobytu na świeżym powietrzu obserwujcie przyrodę, nazywajcie dostrzeżone zjawiska.
  • Nasłuchujcie odgłosów przyrody, próbujcie je naśladować.
  • Sprawdzajcie w kalendarzu, jaki jest dzień tygodnia.
  • Uzupełniajcie wspólnie kalendarz pogody, na koniec tygodnia omówcie obserwacje.
  • Kilka razy dziennie zerkajcie na zegarek, odczytując, która jest godzina.
  • Posegregujcie ubrania ze względu na pory roku.
  • Podczas spacerów pobawcie się w „O czym teraz myślę”, jedna osoba wybiera w myślach przedmiot, druga osoba zadaje pytania i stara się odgadnąć, można odpowiadać tylko tak lub „nie”.
  • Sprzątając pokój i układając zabawki, opisujcie ich położenie: na, nad, pod, obok, przed, za itp.
  1. Zagadki słuchowe: odgadnij zagadki przeczytane przez mamę lub tatę. Narysuj rozwiązania zagadek na małych kartkach.

 

Zagadki

Ciepło z zimnem się zmówiło,

srebrne frędzle zawiesiło,

Kiedy ostry mróz przeminie,

w słońcu woda z dachu spłynie.

(sopel)

 

Co to za ogrodnik?

Konewki nie miewa, a podlewa kwiaty i drzewa.

(deszcz)

 

Nie widać nic od samego rana,

Ziemia jest jakby mlekiem oblana.

Lecz nie martwice się, to nie szkodzi,

Bo słońce wróci za kilka godzin.

(mgła)

 

Gdy wczesnym rankiem na łące się znajdziesz,

może te perły w trawie odnajdziesz.

(rosa)

Pada z góry, z czarnej chmury

nie śnieg, nie deszcz,

W słońcu promieniach

w wodę się zmienia.

Co to jest, czy wiesz?

(grad)

Dom pszczół i Ewa, to będzie…

(ulewa)

 

Kiedy leci – nic nie gada,

Cicho i ostrożnie siada.

Lecz o wiośnie, kiedy znika,

To dopiero szum, muzyka.

(śnieg)

 

Huczy, świszczy, leci w pole,

Czyni w koło swe swawole,

zrywa ludziom kapelusze

i wykręca parasole.

(wiatr)

  1. Emocje: bierz do ręki kolejno narysowane obrazki, opisz, jakie uczucia wywołuje

w Tobie taka pogoda, z czym Ci się kojarzy, na co masz wtedy ochotę.

  1. Wiersz: posłuchaj wiersza B. Formy „Kapryśna pogoda” (wiersz poniżej). Opowiedz rodzicom,  o czym był wiersz. Opisz  pogodę w poszczególnych porach roku.

 

Kapryśna pogoda 

Siedzi natura i myśli sobie.

Och, ja tu zaraz porządek zrobię.

Wnet pory roku do niej przygnały

i różne aury zaplanowały.

 

Właśnie jest wiosna, wietrzyk powiewa,

słoneczko coraz mocnej przygrzewa.

Często śnieg z deszczem i grad popada,

jednak dni ciepłych znaczna przewaga.

Lato przychodzi zaraz po wiośnie.

Wszyscy witają lato radośnie.

 

Czyściutkie niebo, upały duże

zachody słońca i groźne burze.

Razem z jesienią ulewne deszcze.

Mgły wczesnym rankiem, przymrozki pierwsze.

Coraz mniej ciepła, smutno, ponuro,

słońce ukryte ciągle za chmurą.

 

A kiedy zima sroga przybędzie,

lekki, puszysty śnieg sypać będzie.

Siarczyste mrozy, śnieżne zamiecie,

będą panować wtedy na świecie.

Bożena Forma

  1. Karty pracy: wykonaj zadania na s. 74─
  1. Kalendarz pogody: narysuj na dużej kartce tabelę (3 kolumny, 5 wierszy; przykład poniżej), to będzie Twój kalendarz pogody. W pierwszej kolumnie zapisz z pomocą rodzica daty i dni tygodnia, rozpoczynając od dziś do piątku (5 dni). W środkowej kolumnie będziesz codziennie rysować symbole pogodowe, odpowiadające pogodzie, którą zaobserwujesz danego dnia przez okno lub podczas spaceru.

W ostatniej kolumnie narysuj buźkę odzwierciedlającą Twój nastrój danego dnia. Wypełnij kalendarz pogody na dziś.

 

Data i dzień tygodnia

Pogoda

Mój nastrój

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Symbole pogody

 

Tydzień 12.04.-16.04.2021 „Obserwujemy pogodę.”

Dzień 2 „Co to jest prognoza pogody?”

  1. Mowa: Czy znasz przysłowia związane z wiosną? Jeśli nie, zapytaj o nie rodziców. Spróbuj wyjaśnić ich znaczenie. (W marcu jak w garncu, Kwiecień-plecień bo przeplata: trochę zimy trochę lata, Majowa Zofija bzy nam rozwija).

Powtarzaj przysłowia raz głośno, raz cicho, raz na siedząco, raz na stojąco, raz na leżąco, raz niskim głosem, raz wysokim głosem, z podziałem słów na sylaby

i wyklaskiwaniem sylab. Wymień wiosenne miesiące.

  1. Opowiadanie: posłuchaj opowiadania L. Krzemienieckiej „O marcu, pannie Juliannie i o ptaszku” (tekst poniżej). Powiedz: Jaka była pogoda, gdy Julianna wybrała się na spacer? Czy jej spacer był udany? Dlaczego? Co to znaczy „ubierać się na cebulkę”?

O marcu, pannie Juliannie i o ptaszku

Zbudził raz marzec pannę Juliannę. – Spójrz, jak słoneczko błyszczy poranne! Idźże czym prędzej na spacer miły, już wszystkie panny to uczyniły. Pyta Julianna tuż przed okienkiem. – A jaką marcu, wziąć mam sukienkę? – Weź tę leciutką, tę w kwiatki zwiewną, pogoda ładna będzie na pewno. I kapelusik ten z różyczkami. I pantofelki – te z dziureczkami. Biegnie Julisia wesoła taka, zdejmuje lekką suknię z wieszaka. Bierze kapelusz pełen różyczek. Frr… już wybiegła. Mknie przez uliczkę i myśli sobie: Pójdę w aleje, już się tam wiosna na drzewach śmieje. Lecz psotnik marzec pannę dogania, chmurami szybko niebo zasłania, zerwał się wiatr i deszcz chlusnął z cebra. Panna Julianna narobi krzyku: – Ej psotny marcu, psotny deszczyku! – Mój kapelusik, on nie na deszcze! I frr… pobiegła przebrać się jeszcze. Wzięła parasol, czapkę na słoty.  – Na nic mi teraz marcowe psoty! Lecz marzec psotnik pannę dogania. Szepnął coś słonku, bo się wyłania i tak przygrzewa,       i tak przypieka. Z panny pot spływa, panna narzeka: – Ej, nie na słońce grube ubiory. Ależ ten marzec do psoty skory! Miesza jak w garncu słońce i deszcze. Pójdę się chyba przebrać raz jeszcze. Znów się przebrała, biegnie z podwórka. Ujrzał ją ptaszek, ten w szarych piórkach, i ćwierknął głośno: – Dziwię się pannie, że piórka zmienia tak nieustannie. Ja, kiedy deszczyk mam na ogonku, wysycham sobie w marcowym słonku.

  1. Prognoza pogody: obejrzyj prognozę pogody w telewizji lub internecie. Zastanów się, czy jest ona przydatna w codziennym życiu. Jak możemy wykorzystać informacje usłyszane w prognozie pogody? Przygotuj i zaprezentuj rodzicom własną prognozę pogody na kolejny dzień.
  1. Karta pracy: wykonaj zadania na s. 76─
  2. Gimnastyka:

─ ćwiczenie mięśni brzucha: połóż się na plecach, ugnij nogi, stopy oprzyj

o podłogę, połóż piłkę (lub zwinięty kocyk) na brzuchu w okolicy pępka, unosząc nogi, przyciskaj mocno piłkę udami do brzucha, ćwiczenie powtórz 10 razy;

─ ćwiczenie mięśni stóp: rozrzuć na podłodze 10 skarpetek, bosymi palcami stóp, na zmianę prawej i lewej, podnoś skarpetki i wrzucaj do koszyka lub miski, 

─ ćwiczenie równowagi: połóż sobie książkę na głowie i przejdź trzy razy wzdłuż pokoju tak, aby nie spadła, na zakończenie wykonaj trzy przysiady, cały czas masz książkę na głowie.

  1. Kalendarz pogody: pamiętaj, aby uzupełnić, przygotowany wczoraj, kalendarz pogody.

 

Tydzień 12.04.-16.04.2021 „Obserwujemy pogodę.”

Dzień 3 „Pogoda w różnych porach roku.”

  1. Zabawa: wytnij z papieru dużą sylwetę kropli wody. Zaproś do zabawy wszystkich domowników. Będą Ci jeszcze potrzebne klamerki do bielizny, tyle, ilu będzie uczestników zabawy. Siadacie na dywanie, przekazujecie sobie kropelkę przy pomocy klamerek. Zadanie możecie wykonywać przy muzyce, a tempo podawania dostosować do rytmu utworu. Po kilku okrążeniach przełóżcie klamerki do drugiej ręki i kontynuujcie zabawę.
  2. Mowa: podaj pozytywną i negatywną rolę deszczu. Do czego jest nam potrzebny deszcz? Jakie mogą być skutki braku deszczu? Porozmawiaj o swoich spostrzeżeniach z rodzicami.

Filmiki edukacyjne:

https://www.youtube.com/watch?v=rvTLwn27mE4

https://www.youtube.com/watch?v=zGNaPAv8Cbk

  1. Czytanie: poproś każdego domownika o podanie 5 liter i odszukaj je w dowolnej książce lub gazecie. Wymyśl słowa, które rozpoczynają się tymi literami.
  2. Karty pracy: wykonaj zadania na s. 78─
  3. Zabawa taneczna: poproś rodziców o włączenie melodii filmowej „Deszczowa piosenka” („Singing in the Rain”), weź parasolkę i wymyśl układ taneczny do tej melodii.

https://www.youtube.com/watch?v=CTHycKz70HI

Posłuchaj piosenek:

https://www.youtube.com/watch?v=nusPMHbwlrQ

https://www.youtube.com/watch?v=7G7SqRUrz6Q

  1. Obserwacje przyrodnicze: wybierzcie się na spacer, obserwuj pąki na drzewach, nasłuchuj śpiewu ptaków. Pamiętaj o uzupełnieniu kalendarza pogody po powrocie.

 

Tydzień 12.04.-16.04.2021 „Obserwujemy pogodę.”

Dzień 4 „Jak się zachować w czasie różnej pogody?”

  1. Mowa: wybierz „w myślach” jedną porę roku, głośno powiedz, jaka pogoda jest charakterystyczna dla tej pory roku tak, żeby mama lub tata odgadli nazwę tej pory roku. Zamieńcie się rolami.

Pory roku

  1. Plastyka: wykonaj ilustrację do wybranej pory roku. Obrazek możesz namalować lub wykleić z kolorowego papieru i gazet.
  2. Puzzle obrazkowe: wykorzystaj wykonany wcześniej obrazek do zrobienia puzzli. Potnij go na 6 kawałków. Wymieszaj, a następnie ułóż puzzle. Gdy czynność ta wyda się za prosta, możesz każdy kawałek przeciąć jeszcze na pół i spróbować złożyć obrazek z mniejszych części.
  3. Zegar: odszukaj w domu wszystkie zegary (wiszące, stojące, na rękę, na urządzeniach  w pokojach i kuchni). Policz je. Powiedz, ile jest zegarów wskazówkowych, a ile elektronicznych. Nazwij wszystkie cyfry i liczby na zegarze.  Odczytajcie wspólnie godzinę na zegarze wskazówkowym.
  4. Karty pracy: wykonaj zadania na stronach 80 i 81. Pracuj uważnie.
  5. Kalendarz pogody: nie zapomnij o wypełnieniu kalendarza pogody.

 

Tydzień 12.04.-16.04.2021 „Obserwujemy pogodę.”

Dzień 5 „Kalendarz pogody.”

  1. Orientacja przestrzenna: narysuj słoneczko i chmurkę, wytnij je. Układaj wycięte sylwety zgodnie z instrukcją: Słońce na chmurce. Słońce nad chmurą. Chmurka przed słońcem. Chmura za słońcem. Słoneczko pod chmurką. Słoneczko obok chmurki. Słoneczko z prawej strony, słoneczko z lewej strony.
  2. Mowa: w rozmowie z rodzicami postarajcie się wymienić pozytywną i negatywną rolę słońca.
  3. Opowiadanie: posłuchaj opowiadania J. Martynowskiej „Dom pod słońcem” i odpowiedz na pytania: Kto był bohaterem opowiadania? Jak czuli się ludzie? Co zrobiło słońce? Dlaczego się pogniewało? Czy ciepło może dawać tylko słońce? Czy ludzie również mogą obdarowywać się ciepłem?

Dom pod słońcem

Dawno, dawno temu świat był bardzo dobry. Pełen radości, miłości i przyjaźni, lecz ludzie zaczęli zapominać, co to uśmiech, dobre słowo, braterstwo. Patrzyło na ten świat słońce: piękne, złote i ciepłe. Pewnego dnia postanowiło ukarać ludzi za zło, które wyrządzili sobie nawzajem. Powiedziało: – Mam was dość, żyjecie dzięki mnie, to ja wam daję siłę i chęć do życia, lecz wy tego nie wykorzystujecie dobrze. Zgasnę więc. I tak się stało. Na świecie zapanowała ciemność. Źli ludzie cieszyli się. Radowali się, mówiąc: – Bardzo dobrze się stało, po co nam ten maruda. Zaczęli żyć bez słońca, lecz nagle okazało się, że z powierzchni ziemi zniknęły rośliny (one nie mogą żyć bez słońca), potem zwierzęta (one nie mogą żyć bez roślin). Ludzie pozostali sami, głodni i zmarznięci. Cieszyły ich tylko wspomnienia o słońcu, jego cieple i radości, jaką ze sobą niosło. Znaleźli się wśród ludzi mędrcy, którzy postanowili, że będą tacy jak chciało słońce: mili, dobrzy, prawi. A ponieważ nie tylko zło bywa zaraźliwe, ale dobro też, powoli cały świat stawał się dobry. Ludzie zaczęli mieć nadzieję, znowu zaczęli wierzyć                            w dobro. Stworzyli wielki dom oparty na współczuciu, miłości, zaufaniu i braterstwie. Dziwny był ten dom, bo bez dachu, który chroniłby od zimna. Ludzie zaczęli błagać słońce: – Zostań naszym dachem, ciepłym i radosnym. I tak się stało. Słońce znowu zaświeciło. Przykryło dom ludzkości gorącą, wesołą tarczą dającą chęć do życia ludziom, roślinom i zwierzętom.

  1. Zabawa: pobaw się z domownikami w „Ciepło, zimno”. Jedna osoba chowa przedmiot, druga stara się go odnaleźć, podążając za podpowiedziami; gdy jest daleko od schowanego przedmiotu, słyszy: Zimno, mróz, lodowato, gdy zbliża się do przedmiotu, słyszy: Ciepło, cieplej, gorąco, upał itp.
  2. Gimnastyka: wyjdź na świeże powietrze. Dzisiaj sprawdzisz swoją szybkość. Wyznacz sobie linię startu i mety. Poproś rodzica, by stoperem mierzył czas wykonania poszczególnych ćwiczeń: bieg, skoki obunóż, skoki na jednej nodze itp.

Jeśli musisz zostać w domu, powtórz ćwiczenia z wtorku.

Kalendarz pogody: wypełnij kalendarz pogody. W jakie dni prowadziłaś/prowadziłeś swoje obserwacje pogodowe? Patrząc na swój kalendarz powiedz, jaka była pogoda przez ostatnie 5 dni. Co zauważasz? Czy pogoda we wszystkie dni była taka sama? Pochwal się nam swoją pracą 😊

 

 

EDUKACYJNE SPECJALISTÓW

 

gry, zabawy i ćwiczenia logopedyczne:

Kolorowanki

Ćwiczenia logopedyczne

Sza kolorawanka

Sza kostka

pomoc psychologiczna i pedagogiczna:

psycholog: 

 

pedagog:

 

Gimnastyka korekcyjna:

Gimnastyka ogólnorozwojowa:

ćwiczenia ogólnorozwojowe

 

 

 

 

 

 

 

 

,,DZIEŃ DZIECKA”

 

,,DZIEŃ MAMY I TATY”

,,CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM”